برگشت وجه بیست میلیارد ریالی به شاکیان املاک در مشهد با ۱۰ موبایل پرفروش از برند‌های مختلف آشنا شوید + جزئیات و تصاویر (۷ تیر ۱۴۰۳) سقف اجاره‌بها مشخص شد | رقم‌های جدید روز‌های آینده به استان‌ها ابلاغ می‌شود طلا و سکه را در مشهد چند بخریم؟ (۷ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز طلا، سکه، دلار و ارز دیجیتال (۷ تیر ۱۴۰۳) | پیشتازی هر گرم طلا در کانال ۳.۴ میلیون تومان قیمت خودرو‌های خارجی امروز در مشهد (۷ تیر ۱۴۰۳) | جک جی ۴، ۸۳۰ میلیون تومان قیمت خودرو‌های داخلی در مشهد (۷ تیر ۱۴۰۳) | پژو ۲۰۷، ۸۰۸ میلیون تومان شد اقتصاد، اولویت اول دولت آینده باشد مطالبه معدن کاران خراسانی برای اصلاح تعرفه واردات ماشین آلات معدنی ارزهای دیجیتال نزولی شدند (۷ تیر ۱۴۰۳) تجربه دلار پس از انتخابات ریاست‌جمهوری دوره‌های گذشته چه بود؟ پیاز و سیب زمینی کیلویی چند؟ | قیمت انواع میوه و صیفی جات در مشهد (۷ تیر ۱۴۰۳) متوسط قیمت خرید و فروش مسکن در سال ۱۴۰۲ چقدر بود؟ قیمت کارخانه محصولات ایران خودرو در تیرماه ۱۴۰۳ مشخص شد+ جدول هوادارن سعید جلیلی در انتظار حضور او در استادیوم تختی مشهد قیمت جدیدترین موبایل‌های سامسونگ و شیائومی در بازار چقدر است؟ (۶ تیر ۱۴۰۳) وام نهضت ملی مسکن ۸۰۰ میلیون تومان شد آخرین وعده‌های بورسی نامزد‌ها چه بود؟ شناسایی شبکه توزیع خارج از شبکه نوار تست قند خون در مشهد جهش بورس در آخرین روز کاری قبل از انتخابات | گزارش وضعیت بازار سهام (۶ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه امروز در مشهد چقدر قیمت خورد؟ (۶ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز طلا، سکه، ارز و رمزارز‌ (۶ تیر ۱۴۰۳) | حباب سکه باد کرد قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۶ تیر ۱۴۰۳) | تویوتا کرولا ۲ میلیارد و ۹۷۰ میلیون تومان شد قیمت خودرو‌های داخلی افزایش یافت | رانا پلاس ۶۱۵ میلیون تومان (۶ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

از مشکلات دستگاه نانینو تا مشکلات نانوایی‌ها در مشهد | نانینو سهمیه آرد نانوا را به دلایل مختلف کم می‌کند+ فیلم

  • کد خبر: ۱۷۶۷۴۱
  • ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۹
از مشکلات دستگاه نانینو تا مشکلات نانوایی‌ها در مشهد | نانینو سهمیه آرد نانوا را به دلایل مختلف کم می‌کند+ فیلم
در بازدید امروز شهرآرانیوز از سطح نانوایی‌های مشهد به همراه تیم بازرسی سازمان جهاد کشاورزی مشهد و بازرسی اصناف، تخلفات و مشکلات نانوایی‌ها و دستگاه نانینو رصد شد.

به گزارش شهرآرانیوز، درهفته گذشته نرخ نان به صورت پایلوت در مشهد حدود ۴۰ درصد افزایش پیدا کرد و این به عنوان یکی از خواسته‌های نانوایی‌ها که از سال ۹۹ افزایش قیمت نداشت مطرح بود. با این حال این افزایش قیمت باعث نشده که تخلفات و مشکلات این صنف کاهش پیدا کند و همچنان یک سری معضلات بر سر راه نانوایی‌ها و مردم پابرجاست.

مردم از طرفی به کیفیت پایین نان، گرانفروشی برخی نانوایی ها ، نبود نانوایی در نقاط مختلف شهر که دسترسی را آسان کند گله دارند، نانوایی‌ها هم به هزینه‌های بالا مثل اجاره بها، محدودیت در سهمیه آرد اختصاصی و نبود کارگر ماهر گله دارند. دستگاه‌های نظارتی هم با توجه به اینکه افزایش قیمت نرخ نان دراین شهر اتفاق افتاده توقع کاهش تخلفات و افزایش رعایت بهداشت محیط و کیفیت نان را دارند.

سه نرخی بودن قیمت آرد نانوایی‌ها عامل تخلف

کارشناس بازرسی جهاد کشاورزی مشهد در بازدید امروز شهرآرانیوز از نانوایی های مشهد دراین باره گفت: یکی از دلایل تخلف در بخش نان، سه نرخی بودن قیمت آرد نانوایی‌ها است. خوشبختانه اصلاح قیمت نان که از سال ۹۹ اعلام نشده در خراسان رضوی صورت گرفت، درقیمت قدیم، آرد کیسه سفید ۵۰ هزار تومان، نیمه یارانه‌ای زرد ۶۵ هزار تومان و آزاد هم ۷۰۰ هزار تومان بود. با توجه به اختلاف قیمتی که بین آرد آزاد و یارانه‌ای وجود داشت نانوا برای کسب درامد بیشتر خود به خود وسوسه می‌شود که از میزان آرد، ساعت‌ها و پخت و روز‌های تعطیلی خود بزند و آرد که برایش ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان هر کیسه درآمده در بازار آزاد به فروش برساند که در کشفیات قاچاقی که تا کنون داشتیم به دفعات این اتفاق دیده شده است.

عباس حسن آبادی یادآورشد: این تخلفات به صورت جزئی به این شکل است که نانوا کم فروشی می‌کند و در سطح بالا رنگ کیسه آرد‌ها جابجا می‌شود و زمینه سودجویی را فراهم می‌کند.

ویترین عرضه محصولات به غیر از نان در نانوایی نیاز به مجوز دارد

حسن آبادی افزود: در برخی نانوایی‌ها دیده می‌شود ویترین عرضه سایر محصولات نانی ایجاد می‌شود که علاوه بر اینکه برای ایجاد این ویترین‌ها باید مجوز صورت بگیرد، باید این ویترین از بخش عرضه نان و حتی دستگاه کارت خوان جدا باشد و استفاده شود؛ که شامل گرانفروشی نشود در صورت عدم رعایت این موارد واحد صنفی مشمول ۱۰ میلیون تومان جریمه است.

نانینو سهمیه آرد نانوا را به دلایل مختلف کم می‌کند

حسین خدایی، کارشناس اصناف مشهد در حوزه آرد و نان در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز، در خصوص مشکلات صنف نانوایی‌ها اظهار کرد: خوشبختانه افزایش قیمت نان بعد از سال‌ها اتفاق افتاد و تقریبا بخش عظیمی از مشکلات درآمدی این صنف را تا حدودی حل کرد. مسلما از نانوایی‌ها این توقع می‌رود از یک سری بهانه‌های نبود کارگر و مسائل بهداشتی بکاهند.

به گفته وی، عمده مشکلی که نانوایی‌ها دارند طرح نانینو است. خیلی از نانوایی‌های ما شاید آن سواد کافی که با این نرم افزار کار کنند ندارند و این موضوع باعث می‌شود نانینو به طور هوشمند تشخیص تخلف دهد و آرد اختصاصی به نانوایی را کم کند. این سهمیه که کم می‌شود علاوه بر اینکه به مراتب به درامد نانوا آسیب می‌زند به آن منطقه که توزیع نان صورت می‌گیرد همه آسیب می‌زند.

وی تاکید کرد: در این باره از مسئولان تقاضا داریم این مشکل نانوایی‌ها را حل کنند و کسر سهمیه آرد نانوایی در هر شهری در صورت تایید یک کارگروه انجام شود. که  آیا کاهش سهمیه آرد به آن منطقه شهری آسیب می زند یا نه؟

کسر سهمیه هر نانوایی مساوی شلوغی در آن نانوایی است

کارشناس اصناف مشهد در حوزه آرد و نان در ادامه اضافه کرد: در تابستان تعداد نانی که سامانه نانیو در نظر گرفته که باید پخت شود هم خوانی با تعداد پخت ندارد. ما در تابستان تعداد پخت نانوایی‌ها به دلیل بالا بودن رطوبت آرد در نحوه پخت نان تاثیر می‌گذارد و به همین دلیل برخی نانوایی‌های ما متهم به کم فروشی می‌شوند که به طور هوشمند از میزان آردشان کم می‌شود
وی تاکید کرد: میزان سهمیه نان باید در کارگروه و به طور تخصصی برای هر شهرستان و به دست خود شهرستان تعیین شود تا از کسرسهمیه و بدون کارشناسی جلوگیری شود. کسر سهمیه هر نانوایی مساوی شلوغی در آن نانوایی است.

ایجاد نانوایی در مناطق برخوردار شهر به دلیل گرانی اجاره ملک توجیه ندارد 

وی تاکید کرد: از نانوایی‌ها توقع داریم با توجه به افزایش قیمتی که اتفاق افتاده کیفیت و بهداشت را بیشتر مورد توجه قرار بدهند. اگرچه که  ایجاد نانوایی در مناطق برخوردار شهر به دلیل گرانی اجاره ملک توجیه ندارد و به عنوان یک معضل است، اما نباید به بهانه کم فروشی و گرانفروشی تخلف صورت بگیرد.

معضل کمبود کارگر ماهر در نانوایی‌

به گفته خدایی کمبود کارگر ماهر به خصوص در نانوایی‌ها سنگک پز به یک مشکل برای نانوایی‌ها تبدیل شده از طرفی کارگر حاضر نیست با نرخ تعیین شده که برای هر کیسه آرد مبلغ مشخصی را دریافت کند در این کار مشغول شود وانجام خیلی کار‌ها را مثل مسافرکشی به این شغل ترجیح می‌دهد. کارفرما هم به دلیل هزینه‌های بالا مثل انرژی و اجاره حاضر نیست مبلغی بیشتر از عرف پرداخت کند.
وی افزود: باید دراین بخش کمک شود که کارگر تربیت شده توسط فنی و حرفه‌ای به این بخش وارد شود تا نتیجه آن یک نان با کیفیت حاصل شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->